Thursday, February 24, 2011

Andai ku tahu..

Destinasi seterusnya..




Andai ku tahu…. 
Kapan tiba ajalku… 
Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…


Andai ku tahu… 
Kapan tiba masaku… 
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku… 
Aku takut akan semua dosa dosaku… 
Aku takut dosa yg terus membayangiku…


Andai ku tahu… 
Malaikatmu kan menjemputku… 
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu… 
Aku takut akan semua dosa dosaku… 
Aku takut dosa yg terus membayangiku…


Ampuni aku dari segala dosa dosaku… 
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu… 
Aku manusia yang takut neraka… 
Namun aku juga tak pantas disurga…


Andai ku tahu…. 
Kapan tiba ajalku… 
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu… 
Aku takut akan semua dosa dosaku… 
Aku takut dosa yg terus membayangiku… 
Ampuni aku dari segala dosa dosaku… 
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…
Artis: Ungu


Andai aku tahu esok ajalku,
adakah masih aku berfikir untuk berhibur?
adakah aku rasakan cukup dengan amalanku yang fardhu sahaja?
adakah semua amalanku yang fardhu itu diterima Allah?
adakah aku bebas daripada dakwaan anak-anak dan isteriku dari tanggungjawabku sebagai khalifah di muka bumi ini?
adakah aku bebas dari hutang-hutang yang belum aku jelaskan?
adakah aku bebas dari kata-kata yang menyakitkan saudara-saudaraku?
adakah aku telah melunaskan tanggungjawab aku kepada ibubapaku?
sudahkah aku bertaubat nasuha atas dosa-dosa besarku?

Terlalu banyak yang belum aku laksanakan kiranya ajal aku esok.
Bagaimana pula jika ajal aku beberapa minit lagi?

... peribadi Rasulullah S.A.W, yang tidak berangan-angan panjang. Baginda pernah bersabda, bahawa bila matanya terbuka, baginda tidak yakin apakah sempat baginda menutup matanya semula. Bila baginda menarik nafas, baginda tidak yakin apakah baginda akan dapat melepaskannya semula. selanjutnya

P.S: Rujuk gambar diatas.  Mengikut Ustaz Kazim Elias, berdasarkan nas-nas sahih, binaan di atas kubur adalah haram.
Lihat sini dan sini

No comments: